FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll29/04/2017

Är man underhållsskyldig mot sitt barnbarn?

Hej!

Min son är 19 år och hans flickvän 18 år och ska få barn mitten i november.

Min son kommer att gå ut gymnasiet nästa år 2018 och flickan tänker ta sabbats år för att ta hand om barnet. Min son bor hemma än.

Min fråga är är jag som föräldrar betalnings skyldig till alla dem 3? Fram till min son har gått ut gymnasiet? Jag själv kommer att bli arbetslös snart.

Mvh Helene

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Föräldrars försörjningsplikt (underhållsskyldighet) regleras i kapitel 7 i Föräldrabalken (FB).

Enligt 7:1 2st FB är du som förälder underhållsskyldig tills ditt barn fyllt 18 år.

Om barnet fortfarande går i grund- eller gymnasieskola efter att det fyllt 18 år så är du underhållsskyldig till dess att barnet slutar skolan, dock längst tills barnet fyller 21 år.

Du är inte underhållsskyldig mot din sons flickvän. Det finns inte heller någon underhållsskyldighet gentemot sina barnbarn. Underhållsskyldigheten ligger hos föräldrarna som kan få försörjningsstöd från socialjstänsten. Socialtjänsten gör en individuell bedömning från fall till fall över den ekonomiska förmågan och beslutet går att överklaga hos förvaltningsrätt.

Hoppas du fått svar på din fråga annars är du välkommen att återkomma!

Vänligen,

Beatrice RälgRådgivare