FrågaPROCESSRÄTTVittna23/11/2014

Är man skyldig att vittna om man är att betrakta som närstående till part?

Måste jag vittna mot min farbror som jag haft en nära relation till i många år? Detta efter år av affärer ihop?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att Du vänder dig till oss på Lawline!

I svensk rätt gäller något som kallas absolut vittnesplikt. Kort sammanfattat innebär detta att man har en skyldighet att vittna i domstol under förutsättning att man blir kallad. Från detta föreligger vissa undantag! I 36 kap. 3 § rättegångsbalken, gäller att närstående till part i en rättegång inte är skyldiga att vittna. Du är i lagens mening att betrakta som närstående till din morbror och behöver således inte vittna om Du inte vill det!

Rör det sig om ett brottmål och Du väljer att vittna, så gäller att Du ej får avlägga vittnesed, se 36 kap. 13 § st. 2. Avser det ett tvistemål skall, om Du väljer att vittna, vittnesed avläggas oberoende av om Du är närstående eller inte!

Hoppas Du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Anes SabicRådgivare