FrågaARBETSRÄTTSjuk 17/02/2018

Är man skyldig att svara i telefon när chefen ringer då man är hemma på grund av sjukdom?

Hej!

Är man skyldig att svara i telefon när chefen ringer då man är hemma med feber och förkylning?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Lagen reglerar inte huruvida du är skyldig i att svara i telefon när chefen ringer då man är hemma på grund av sjukdom. Därmed saknas en skyldighet enligt lag att svara när chefen ringer då man är hemma på grund av sjukdom.

Jag rekommenderar dig att prata med din chef och fråga varför denne ringer dig när du är sjuk, samt ber denne att inte göra detta. Det skulle nämligen kunna vara så att din chef ringer till dig för att en sjukanmälan saknas eller någonting kring sjukanmälan är otydligt. Det är nämligen nödvändigt att en sjukanmälan görs direkt till arbetsgivaren vid en sjukdom så att denne kan betala ut din sjuklön.

Jag hoppas att du känner att du har fått ett tydligt svar på din fråga, om det är något mer du undrar över så är du varmt välkommen att återkomma!

Vänligen,

Ronja WestlinRådgivare