Är kostnadsförslag via mailkontakt en bindande offert?

Hej!

Har lite frågor gällande offerter.

Jag har haft lite mail konversationer med ett företag som skall bygga uterum och lägga trädäck m.m.

Vi har även haft företaget hemma hos oss där vi gått igenom vad som ska göras osv.

Vi har sedan på mail fått veta vad alla olika delar kommer kosta.

Inte i något dokument form, utan enbart skrivet på mail.

Till exempel :

Trädäck

Arbetskostnad: xxx

Material kostnad: xxx

Uterum

Arbetskostnad: xxx

Material kostnad: xxx

Osv..

Gäller vi har sedan fått frågan om vi ska "trycka på startknappen och sätta igång", där vi sagt ja.

Räknas detta som bindande/offert för oss och företaget?

Eller måste man ha underskrifter och dylikt från bägge parter?

Lawline svarar

Hej! Tack för att ni vänder er till Lawline med er fråga.

Det finns inget krav på underskrifter eller ett formellt dokument för att ett bindande avtal ska uppstå. Avtalet uppstår istället genom anbud och accept. För att offerten ska vara bindande krävs tre saker:
• offert/anbud (det vill säga ett erbjudande)
• accept (svar på erbjudandet)
• att innehållet är detsamma i anbudet och accepten (att man tackar ja utan att ändra på något)

För att tillämpa detta på er fråga så får man börja med att se på mailet företaget har skickat till er med kostnadsförslaget. Eftersom de har frågat om ni ska "trycka på startknappen och sätta igång" tolkar jag meddelandet som ett anbud. Då jag inte vet exakt vad som står i mailet kan jag dock inte uttala mig om det finns något som pekar på att det inte är ett anbud.

Anbudet är sedan bindande för den som lämnat det från den stund mottagaren (ni) tar emot mailet. Ni som mottagare måste dock svara inom en viss tid för att företaget ska vara skyldiga att uppfylla åtagandet i den offert de lämnat. Står det i mailet att ni måste svara inom en viss tid gäller denna. Om information angående tidsfrist saknas är ni enligt lag tvungen att svara inom skälig tid. Det verkar som att ni har svarat rätt snabbt, utan att göra några tillägg eller ändringar i den lämnade offerten. Ett bindande avtal har alltså uppkommit mellan er och företaget.

Jag kan tillägga att offerten även hade gällt om ni hade kommit överens om den muntligen. Problemet med muntliga avtal är dock att det blir svårt att bevisa lämnade uppgifter i en tvist. En grundläggande rättsprincip är att avtal ska hållas och att avtal är giltiga oavsett form.

Jag hoppas att ni har fått svar på er fråga och önskar er lycka till med bygget!

Vänligen,

Jennifer ParmlindRådgivare