Är kopia av testamente gällande?

Min mors sambo har nyss avlidit, och nu har vi upptäckt att originalet på testamentet är borta. Det finns dock en kopia som är stämplad och signerad att det är en kopia från orginalet, gäller denna kopia? Skall även nämnas att dottern till min mors sambo förlorar väldigt mycket om kopian gäller.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

För att ett giltigt testamente ska föreligga krävs som huvudregel att testamentet har upprättats skriftligen med två vittnen enligt 10 kapitlet 1§ ärvdabalken (ÄB).

Utgångspunkten är att det krävs en originalhandling för att kravet på skriftlighet ska vara uppfyllt. Dock kan en kopia av ett testamente vara giltigt om originalhandlingen har uppfyllt formkraven och det inte finns skäl att anta att kopians innehåll inte skulle överensstämma med originalet. Enligt tidigare domstolsavgöranden har exempelvis en fotokopia av ett testamente godtagits eftersom det inte ansågs finnas anledning till misstanke om att kopian inte skulle överensstämma med originalet.

När originalhandlingen inte kan hittas och det endast finns en kopia av testamentet så kan det bli problematiskt att avgöra om testamentet ska anses vara återkallat och därmed inte längre gällande enligt 10 kap 5§ ÄB. Om det inte är säkert ifall testatorn (personen som upprättade testamentet) avsiktligen har förstört testamentet eller på ett annat otvetydigt sätt återkallat testamentet så är det testamentstagaren som måste bevisa att testamentet inte har återkallats.

Vid bedömningen om testamentet ska anses vara återkallat tas bland annat hänsyn till om testatorn har gett uttryck för en vilja att återkalla testamentet. Framstår det som övervägande sannolikt att kopian fortfarande utgör testatorns yttersta vilja så borde den kunna godtas. I det aktuella fallet finns en stämpel och underskrift (jag utgår ifrån att det är testatorns underskrift och stämpel) på att handlingen är en kopia från originalet. Förutsatt att det inte finns några omständigheter som ger anledning att tro att kopian inte ger uttryck för testatorns yttersta vilja borde testamentet enligt mig vara att anse som gällande.

Hoppas detta var svar på din fråga!

Bestämmelserna i ärvdabalken hittar du här

Vänligen,

Mattias LiljebäckRådgivare