Är jag skyldig att betala min makas skuld vid eventuell skilsmässa?

Vi är ett gift par sedan. Sammanboende med 2 barn. Min hustru har sedan tidigare lån för studier. Lån + bidrag är taget under tiden vi är gifta. Detta betalar vi idag tillsammans, vid eventuell skilsmässa, är jag skyldig att vara med och betala på hennes studielån?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline.

Varje make svarar själv för sina skulder enligt 1:3 Ärvdabalken. Detta innebär i ditt fall att om det är din hustru som står på lånet så svarar hon ensamt för det och att du således vid en eventuell skilsmässa inte är skyldig att vara med och betala hennes studielån.

Jag hoppas du fått svar på din fråga.

Bästa hälsningar,

Robert LindströmRådgivare