Är jag skyldig att arbeta mer än mina avtalade timmar?

Hej!

Jag har en fast anställning på 12/h per vecka. Måste jag jobba mer än dessa om min arbetsgivare vill det? Dvs, kan jag protestera när min chef vill att jag jobbar mer än de 12 timmarna på kontraktet?

Jag jobbar enl. Handelsavtalet.

Ser fram emot svar!

Lawline svarar

Hej!
Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Du är endast arbetsskyldig och ska stå till arbetsgivarens förfogande under de 12h/veckan som ni överenskommit i ert anställningsavtal. Arbetstidslagens bestämmelser om jourtid/övertid/mertid utgör endast ett komplement som är valbart utöver den ordinarie arbetstiden vid behov. De formuleras i lagtexten att t.ex. "övertid får tas ut ...". Det innebär därför att det ger en möjlighet att arbeta fler timmar än begränsningen som finns av den ordinarie arbetstiden.

Du behöver alltså inte arbeta mer än 12h/veckan.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Ikram AsryRådgivare