Är gåvobrevet förskott på arv?

Hej!

Pappa gav lillasyster pengar för 5 år sedan.

Han skrev ett papper enkelt på datorn där det står att "Härmed har jag (hans namn)gett (hennes namn) (summan) som en gåva från mig.

Ses det som en ren gåva från honom eller blir summan förskott på arv?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du ställer din fråga till oss på Lawline.

För att en gåva till en arvinge inte ska räknas som förskott på arv krävs att så anges när gåvan ges (ärvdabalken 6 kapitlet 1 §). Här är det inte tydligt angett att det ska vara undantaget. Att din pappa har skrivit att det ska vara en gåva torde alltså inte innebära att summan är undantaget utan det ska räknas som ett förskott på det arv som ni kommer att erhålla när er pappa avlider.

Hoppas att det gav svar på din fundering. Skriv gärna en ny fråga i vårat frågeformulär om det är något som fortfarande är oklart.

Lawline Rådgivare