Är förskottet på farmors arv tillåtet?

Hej,

Jag har en fråga om arvsrätt.

Min pappa gick bort för tre månader sedan, han var gift med min mamma och vi är tre barn. Min farmor är svårt sjuk i demens och pappas tre bröder har därför börjat ta ut förskott på sitt arv från henne (min farfar finns ej längre i livet). De sålde hennes hus och vinsten av det delade de lika mellan sig. Min pappas "del" gav de till min mamma nu efter att pappa gått bort. Min fråga är nu, har de begått laglottskränkning? Skulle dessa pengar istället gått till oss barn eftersom vår pappa är död och vi ärver av honom? Har de rätt att ge ut förskott på arvet utan att konsultera oss andra arvingar isf? Vad har vi barnbarn för rätt till förskottsarv?

Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Först och främst kan påpekas att bröderna egentligen inte har rätt att sälja bostaden och dela på pengarna utan deras mammas samtycke. Att hon är dement påverkar inte ägandeskapet till huset. Det vanliga är att rätten istället beslutas om att förordna en god man eller i vissa fall en förvaltare enligt 11 kap 4 § eller 11 kap 7 § föräldrabalken. Den gode mannen eller förvaltaren kan sedan, med samtycke från överförmyndaren (dvs en av kommunfullmäktige utsedd att utöva tillsyn över goda män), besluta om att huset ska säljas, se 14 kap 11 § föräldrabalken. Pengarna ska gå till din farmor. Det är sedan upp till henne om hon vill ge bort pengarna som en gåva till sina söner eller inte. Hon kan även besluta att ge en del av pengarna till din mamma, en gåva kan ges till vem som helst. Självklart blir det annorlunda om din mormor genom ett gåvobrev skänkt sitt hus till sina söner, då har äganderätten skiftat från henne till dem.

I det fall att hon valt att ge förskott på arv till bröderna, ska detta sedan räknas av på deras arv när hon avlidit. Vid denna avräkning används vissa matematiska formler för att se till att er pappas del inte drabbas av att hans bröder fått förskott. När arvet fördelas kommer den del din pappa skulle fått om han var i livet tillfalla dig och dina syskon, ni får 1/3 var eftersom ni är 3 syskon. Din mamma har inte rätt att ärva din farmor.

Laglotten är ett skydd för bröstarvingar som aktualiseras då den avlidne testamenterat bort för mycket av sin kvarlåtenskap. Finns det inget testamente kan det inte ha skett en laglottskränkning, då sker ju fördelningen utifrån ärvdabalkens arvsordning och då kommer bröstarvingarna få sin arvslott, dvs dubbla laglotten.

Sammanfattning: Att pengar från bostaden skänks som gåva till din mamma från din farmor är helt okej. Att resten skänks till din pappas bröder är också okej. MEN det kräver som sagt att din farmor verkligen själv valt att ge dessa gåvor. Det är såklart inte tillåtet att ta din farmors pengar utan hennes tillåtelse. När din farmor avlider kommer gåvorna till hennes söner räknas av på deras arv. Ni barnbarn kommer få dela på er avlidne pappas del av arvet från er farmor när hon går bort.

Hoppas du fick någorlunda svar på din fråga, annars får du gärna återkomma!

Med vänliga hälsningar,

Johanna BergvallRådgivare