Är folkbokföring i annan kommun än hemkommunen tillåten?

Är det lagligt att skriva sig i en annan kommun men sedan bo kvar i sin hemkommun?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Bestämmelserna om folkbokföring återfinns i folkbokföringslagen. Enligt 6§ (se https://lagen.nu/1991:481#P6S1) så ska en person folkbokföras på den fastighet och i den territoriella församling där han eller hon är bosatt. Den plats där en person kan antas regelmässigt tillbringa sin dygnsvila ska anses som den plats där man är bosatt. Däremot så anses det inte som en ändrad bosättning om en person under en på förhand bestämd tid av högst ett år tillbringar sin dygnsvila på en annan fastighet än där denne har sin egentliga hemvist (8§).

En person som flyttar ska inom en vecka anmäla detta till Skatteverket och en person som ändrar postadress utan att flyttning sker har också en plikt att anmäla detta inom en vecka, förutsatt att den ändrade postadressen ska gälla för minst sex månader (25§). Om en person underlåter att anmäla sin flytt så kan Skatteverket besluta om att förelägga personen att göra en anmälan eller att lämna de uppgifter som behövs för folkbokföringen (31§). Om personen trots detta inte anmäler sin flytt eller inte lämnar dessa uppgifter så kan Skatteverket bestämma att förvaltningsrätten dömer ut vite till personen (37§). Ett vite är ett penningbelopp som åläggs en person som underlåtit att följa ett myndighetsbeslut. Ett vitesföreläggande från Skatteverket kan sedan inte överklagas.

Med vänliga hälsningar,

Johan OlssonRådgivare