Är ett muntligt anställningsavtal bindande?

Har ett arbetskontrakt skriftligt men det är inte påskrivet men det är även taget muntligt. Har min arbetsgivare rätt att gå emot det då?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Det finns inget formkrav för anställningsavtal, detta innebär att även ett muntligt avtal är bindande. Som med alla avtal så är utgångspunkten att avtal ska hållas. Din arbetsgivare har som utgångspunkt alltså inte rätt att ändra avtalet utan att förhandla med dig som arbetstagare innan. Det finns dock villkor i anställningsavtalet som har karaktären av ensidiga utfästelser från arbetsgivarens sida (typexemplet på detta är att arbetsgivaren bjuder arbetstagarna på kaffet på arbetsplatsen) och dessa kan hen ändra utan att förhandla om ändringen.

Det som är problemet när det endast finns ett muntligt avtal är att det blir bevissvårigheter, ditt ord kan stå mot arbetsgivarens och det är svårt för mig att ge dig ett svar på vem av er som har starkast position i frågan.

Ifall du är medlem i en facklig organisation så råder jag dig att ta kontakt med dem. Försök även att få anställningsavtalet påskrivet. Finns det något skriftligt (mail, sms eller dylikt) mellan dig och arbetsgivaren där denne bekräftar att anställningsavtalet ska gälla? En skriftlig bekräftelse skulle förbättra din position avsevärt!

Om du vill ha kontakt med någon av våra mycket duktiga jurister för att eventuellt ta denna fråga vidare så kan du boka en tid här.

Hoppas att du fick svar på din fråga, annars får du gärna återkomma!

MVH

Måns LundvallRådgivare