Är ett inspelat telefonsamtal tillräckligt som bevis för sexköp?

Hej!

En fråga om ett mycket prekärt ämne.

En släkting i 20+ åldern har nu fått veta att hennes pojkvän sen 5 år tillbaka har köpt prosituerade regelbundet senaste 2 åren. Detta både i Sverige och senast på deras gemensamma resa till Grekland.

Han har erkänt detta och hon har även ett inspelat telefonsamtal med hans erkännande. Är detta hållbart bevis för att överlämna till Polis?

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som du kanske vet är köp av sexuell tjänst kriminaliserat i 6 kap 11 § brottsbalken. När det gäller bevisning i brottmål är beviskravet väldigt högt ställt. Skulden måste nämligen vara ställd bortom rimligt tvivel för att någon ska kunna dömas. Med bortom rimligt tvivel avses att det till 98 % ska vara bevisat att brott har begåtts (Lambertz, Diesen). Detta är något som får avgöras från fall till fall.

Enligt 35 kap 1 § rättegångsbalken råder det fri bevisföring. Detta innebär att rätten ska göra en samvetsgrann bevisning av alla bevis som förekommit i målet. Ett inspelat telefonsamtal är ur detta perspektiv ett hållbart bevis som kan lämnas in och som då kommer att prövas av domstolen. Av 35 kap 3 § 2st rättegångsbalken framgår dock att en parts erkännande inte är avgörande för målets utgång utan att det av rätten, med hänsyn till omständigheterna, ska prövas såsom ett bevis för sig. Detta innebär att ett erkännande inte nödvändigtvis behöver vara tillräckligt för att den tilltalade ska bli dömd.

Då det råder fri bevisprövning kommer domstolen emellertid göra en samlad bedömning av omständigheterna i det enskilda fallet. Beroende på hur frågorna i telefonsamtalet var ställda och hur erkännandet utspelade sig kan utfallet till exempel bli olika.

Av denna anledning kan jag, baserat på de uppgifter du lämnat, inte uttala mig om hur domstolen hade dömt i detta fall, men ett inspelat telefonsamtal med pojkvännens erkännande är helt klart ett bevis som kommer att beaktas och som kan läggas till dennes nackdel.

Hoppas svaret varit till din hjälp. Annars får du gärna höra av dig igen!

Mvh,

Nina ErlandssonRådgivare