FrågaSKATTERÄTTInkomstskatt30/11/2017

Är ersättningar vid varumärkesintrång skattepliktiga?

Ersättning som ett bolag betalar ut för ett varumärkesintrång är den skattepliktig för en privatperson som äger ett EU- registrerat varumärke och är det skillnad om personen vid tillfället har en enskild firma

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga.

Det enkla svaret på din fråga är ja, sådan ersättning är skattepliktig.

Anledningen till detta är att inkomster på grund av varumärkesinnehav i allmänhet är skattepliktiga. Ersättning på grund av ett sådant innehav, även om det är på grund av ett intrång, beskattas följaktligen också.

Inkomster på grund av varumärkesinnehav beskattas oftast i inkomstslaget näringsverksamhet. (13 kap 1 § inkomstskattelagen)

Att personen driver en enskild firma innebär egentligen ingen skillnad för bedömningen.

Jag hoppas att du tycker dig ha fått ett svar på din fråga. Använd annars gärna kommentarfunktionen nedan, så ska jag försöka reda ut eventuella oklarheter.

Vänligen,

Olle Hansen ÖlmedalRådgivare