Är en relation mellan en elev och en vaktmästare olaglig?

Hej!

Jag har bara en liten frågar,är det lagligt att ha en relation elev student vs vaktmästare på en skola?

Det är ju helst inte bra att ha en relation elev-lärare. Men som elev-vaktmästare är det ju en helt annan sak,anser jag. Det är bara en fundering jag haft under en lång period och vart bara tvungen att ställa frågan till er!

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

När det handlar om en relation mellan en lärare och en elev över 15 år är det inte alltid säkert att läraren begår ett brott om han eller hon inleder ett sexuellt förhållande med eleven. Om polisen får in en anmälan om en sådan relation brukar det rubriceras som ”sexuellt utnyttjande av person i beroendeställning” enligt 6 kap. 3 § brottsbalken (BrB), se https://lagen.nu/1962:700#K6. Oftast läggs emellertid utredningen ner, det är ganska ovanligt att det leder till åtal. För att det ska anses som utnyttjande av beroendeställning krävs att maktförhållandet kan styrkas. Maktförhållandet kan ligga i att en lärare ska sätta betyg på eleven och utnyttjar situationen för att eleven ska genomföra sexuella handlingar med läraren. Det är emellertid inte per automatik sexuellt utnyttjande av person i beroendeställning när en elev och lärare har en sexuell relation. Varje fall och relation är unik och man får se till vilken typ av lärare det är, vilken kontakt de haft, etc. för utreda om det funnits ett utnyttjande. Läraren måste ha använt sin auktoritet för att förmå eleven till sexuella handlingar.

Om eleven däremot är under 15 år kan det bli fråga om våldtäkt mot barn eftersom man först vid 15 års ålder är fri att ha sex, se 6 kap. 4 § BrB.

Din fråga gäller emellertid om det är lagligt för en elev och vaktmästare att ha en relation. Ovanstående beträffande ”sexuellt utnyttjande av person i beroendeställning” är allmänt tillämplig, dvs. inte bara gällande för lärare. Det känns emellertid långdraget att en elev skulle vara i någon slagas beroendeställning till en vaktmästare. Det torde således inte finnas något olagligt i en sådan relation, såvida inte eleven är under 15 år. Även i de fall relationen inte är sexuell är det svårt att hitta något olagligt med ett sådant förhållande. Däremot torde relationen inte vara speciellt uppskattad av skolan ifall förhållandet skulle uppmärksammas, och skulle eventuellt kunna leda till förflyttning eller uppsägning av vaktmästaren.

Hoppas det var svar på din fråga!

Vänligen,

Linda DavidssonRådgivare