Är en påkommen cannabisodling, för eget bruk, skäl för vräkning?

Är en påkommen cannabisodling av hyresvärden skäl för vräkning ? Ca 1.5 hg för eget bruk

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I jordabalken finns en uppräkning av skäl till förverkande av hyresavtal, det vill säga skäl för vräkning av en hyresgäst. Ett skäl som är relaterat till din frågeställning, är vräkning på grund av att lägenheten används för brottslig verksamhet (12 kap. 42 § 9 p. jordabalken). Det är värt att nämna att en hyresgäst även kan bli vräkt om denne vanvårdar sin lägenhet (12 kap. 42 § 6 p. jordabalken).

I fallet med brottslig verksamhet är hyresrätten förverkad om lägenheten helt eller till väsentlig del används för brottslig näringsverksamhet. Enligt lagkommentaren måste verksamheten vara straffbelagd (olaglig) och präglas av affärsmässighet. Lägenheten ska således varit ett viktigt medel för främjandet av verksamheten. Narkotikatillverkning är ett exempel på brottslig näringsverksamhet. Detta betyder att du måste ha någon slags brottslig verksamhet. Att endast för egen del bruka legala eller illegala droger (utan att framställa dessa), bör inte föranleda att du som hyresgäst vräks. Att du framställer cannabis medför alltså att du kan vräkas.

Har du några fler frågor är du varmt välkommen att återkomma!

Vänligen

Pontus SchenkelRådgivare