Är en avlidens barn inte i livet går arvsrätten vidare till eventuella barnbarn

Min fru dog för ca 20 år sen vi hade två barn ihop .. hennes pappa (våra 2 barns morfar Morfar) hade 4 barn med två olika kvinnor varav ett av barnen var min fru .. nu har Morfar avlidit och jag undrar om inte våra två barn har rätt att ta del av arvet efter Morfar .. med tanke på att deras mor varit beretigat till arv om hon levat idag?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När en person avlider är det i första hand dennes barn som ärver kvarlåtenskapen. Är det något barn som inte längre är i livet träder dennes eventuella barn in och ärver, det vill säga den avlidnes barnbarn. De två barn som du och din fru hade ihop har således rätt till arv (2 kap 1 § andra stycket Ärvdabalken).

Kvarlåtenskapen efter deras morfar ska först fördelas lika mellan hans fyra barn. Din frus del ska sedan fördelas lika mellan era två gemensamma barn.

Även om det i ett eventuellt testamente skulle stå att arvet endast ska fördelas mellan de tre kvarlevande barnen så har dina barn fortfarande rätt till arv. De kan aldrig förlora sin rätt till laglotten, det vill säga hälften av arvslotten (7 kap 1 § Ärvdabalken).

Exempel: Om barnen enligt den legala arvsordningen haft rätt till 50 000 kronor var så kan det aldrig få ut mindre än 25 000 kronor var. Det krävs dock att de påkallar jämkning av testamentet för att få ut laglotten (7 kap 3 § Ärvdabalken).

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Jennifer VestinRådgivare