Är det viktigt att upprätta ett testamente?

Hur viktigt är det med ett testamente om man är gift och har två gemensamma barn? Är inte det en ganska okomplicerad fråga där make först ärver allt, därefter när även denne avlider så ärver barnen "allt"? Anledning till frågan är att våra nu ganska sjuka föräldrar inte har skrivit några testamenten och det känns obekvämt att diskutera eller uppmana dem att göra det så här i livets slutskede. Vi är två barn och när våra båda föräldrar gått bort blir det väl vi som delar 50/50 på det som de lämnat efter sig?

Lawline svarar

Hej!

Jag kommer i mitt svar att namnge den först avlidne maken som (1) och den efterlevande maken som (2) för tydlighetens skull.

I Ärvdabalk (1958:637) (ÄB) finns regler om arv och testamente.

Om den avlidne personen var gift ska kvarlåtenskapen tillfalla den efterlevande maken, 3:1 ÄB. Maken (2) ärver kvarlåtenskapen med fri förfoganderätt. Det betyder att maken kan använda tillgångarna på det viset han eller hon själv vill förutom att testamentera egendomen eller minska den genom gåva. När make (2) går bort kommer arvingarna först få ett s.k. efterarv efter den först avlidne maken (1), 3:2 ÄB. När den andra maken (2) går bort ärver bröstarvingarna (den avlidne personens barn, 2:1 ÄB) föräldern i vanlig ordning. Varje bröstarvinge tar lika stor del i arvet. Om exempelvis 100 000 kronor finns kvar att fördela och det finns två bröstarvingar ärver de 50 000 kronor vardera.

Syftet med ett testamente är att föra fram testatorns vilja. Personen vill kanske att viss egendom ska ärvas av en nära vän. Testamentet är således till för att hjälpa de anhöriga att fördela den avlidnes tillgångar enligt dennes vilja. All egendom kan inte testamenteras. Finns det bröstarvingar har de rätt till en viss del av kvarlåtenskapen. Den delen kallas för laglott, 7:1 ÄB. Om man inte skriver ett testamente så fördelas kvarlåtenskapen enligt arvsordningen i kapitel 2 ÄB (d.v.s. att i första hand ärver barn, i andra hand föräldrar och i tredje hand mor- och farföräldrar).

Om dina föräldrar inte förmedlat att de vill att en viss person ska ärva en viss egendom behöver ni inte upprätta ett testamente. Som tidigare nämnts träder då reglerna i kapitel 2 ÄB in.

Hoppas att du fått svar på din fråga.

Vänligen,

Malin BrännströmRådgivare