FrågaASSOCIATIONSRÄTTBolag16/03/2018

Är det vanligt att ordförande väljs för längre tid än ett år?

Hej!

Min fråga gäller val av ordförande. Är det vanligt att ordförande väljs på mer än ett år??

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Av 8 kap. 17 § 2 st. aktiebolagslagen framgår, att om annat inte föreskrivs i bolagsordningen eller har beslutats av bolagsstämman, väljer styrelsen ordförande. Detsamma gäller enligt 6 kap. 8 § 2 st. lag om ekonomiska föreningar avseende föreningar och 9 kap. 14 § bostadsrättslagen avseende bostadsrättsföreningar. I lag om handelsbolag och enkla bolag föreskriva inga krav om styrelse eller ordförande. Ordförande kan alltså sitta hur lång tid som helst, förutsatt att denne vid varje val blir återvald.

Har du några fler frågor är du varmt välkommen att återkomma!

Vänligen

Pontus SchenkelRådgivare