Är det tillåtet att vara ordförande i två ideella föreningar samtidigt?

Är det tillåtet att man bli ordförande till två ideella förening i sam tid ?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det finns i princip inga lagregler för ideella föreningar. Istället är det i huvudsak upp till de enskilda föreningarna att genom sina stadgar avgöra hur styrelsen ska organiseras och vem som ska vara ordförande. Om stadgarna tillåter att samma person är ordförande i annan förening, så får samma person hålla flera poster. Svaret är alltså beroende av vad som framgår av aktuell förenings stadgar.

Den eventuella inskränkning som kan finnas är jäv. En styrelseledamot som är jävig (personligen berörd) i ett ärende får inte delta i beslutsfattandet för det ärendet, vilket följer av de allmänna regler om lojalitetsplikt som gäller för styrelseledamöter. Det kan alltså uppkomma problem om ordförande har ett ärende i en förening mot en annan förening, vari samma person är ordförande.

Har du några fler frågor är du varmt välkommen att återkomma!

Vänligen

Pontus SchenkelRådgivare