FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt29/08/2017

Är det tillåtet att spela på bettingsidor i andra personers namn?

Hej!

Jag undrar om det är lagligt att betta i andra personers namn, med deras godkännande.

Det första är att endast spela på någons betingkonto, gå plus och sen ta ut pengar (skattefritt då spelvinster är det) och sen sätta in detta på mitt konto. Kompisen är förstås helt med på detta.

Det andra är att spela odds bonusar på kompisars konton för mina pengar, och de är med på detta, och vinna pengar som sedan förs över till mig.

medveten att dessa typer av spel är emot vissa spelbolags interna regler och att man kan bli avstängd, men då man har personens godkännande och i praktiken hade kunnat sitta bredvid personen och säga vad denna ska betta på antar jag att det juridiskt sätt är lagligt?

mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När du öppnar ett konto på en bettingsida är dessa typer av ”tredjepartsbetting” du beskriver i din fråga inte tillåtna. Detta står tydligt i det avtal du ingår med spelbolaget. Alla stora och seriösa spelbolag har som avtalsregel att du inte får agera för en annan parts räkning när du spelar på ett konto. Ett spelkonto på en bettingsida är endast tänkt för personligt bruk. Skulle din kompis låta dig spela på dennes konto skulle kompisen begå ett avtalsbrott mot spelbolaget.

Spelbolagen har oftast, enligt det avtal du ingår med dem när du skapar ditt konto, rätt att begära in dokument som styrker behörighet att använda ett specifikt kort vid insättning. Denna behörighet stäcker sig också ofta till att inhämta information från din bank gällande din rätt till att göra utbetalning till ett visst konto. De flesta spelbolag förbehåller sig sedan rätten att ”frysa” dina tillgångar på bettingkontot vid avtalsbrott. Genom att bryta mot reglerna i det avtal du ingått med spelbolaget riskerar du således dina egna pengar, såväl din insättning som eventuell vinst.

Att, som du beskriver i slutet av din fråga, sitta bredvid en kompis och säga vad denne ska ”betta” är inte heller tillåtet. Det är endast kontoinnehavaren själv som får ”betta” på sitt konto, ingen annan. Det kan naturligtvis vara svårt för ett spelbolag i en situation som den nyss nämnda, att fånga upp en totalt ”osynlig” tredje part. Detta gäller även olika typer av upplägg där pengar ”slussas” fram och tillbaka mellan konton, men detta gör det naturligtvis inte tillåtet att bryta mot det ingångna avtalet, som tydligt förbjuder dessa typer av ”tredjepartsbetting”.

Hoppas du känner att du fått svar på din fråga!

Sebastian NäslundRådgivare