FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt09/11/2017

Är det tillåtet att bygga mur på prickad mark längs gatan?

Vill bygga mur på prickad mark längs gatan, men kommunen säger nej.Det står redan en utehus på 25 kv.m. på prickad mark.Vi har skickad vidare till byggnads nämnden, men kommunen sa att dom kommer att avslöja också.Finns nåt möjlighet att vinna? Muren är med stolpar, 1.76m. högt och med smide i mitten.

Lawline svarar

Hej

Tack för att du vänder dig till Lawline!

Du behöver inte bygglov för att med mur eller plank anordna en skyddad uteplats inom 3,6 meter från ett en- eller tvåbostadshus. Muren eller planket får inte vara högre än 1,8 meter. Om uteplatsen, planket eller muren placeras närmare tomtgränsen än 4,5 meter krävs medgivande från berörda grannar. Medgivandet bör vara skriftligt. Ger grannarna inte sitt medgivande måste du söka bygglov. Då får byggnadsnämnden, som du också skickat frågan vidare till, avgöra om du får bygga en mur. Eftersom jag inte vet mer än höjden på muren och omgivningen i övrigt kan jag inte göra en riktig bedömning i hur stora chanser du har att vinna. Bebyggelser som strider mot en detaljplan är som huvudregel inte tillåtna men det finns vissa undantag, såsom om avvikelsen godtagits tidigare (9 kap. 30 § plan- och bygglagen, PBL).

Hoppas du fick svar på din fråga!

Hälsningar

Ahmet ErcinRådgivare