Är det tillåtet att använda mönsterskyddad vara för eget bruk?

Hej! Får jag tillverka en mönsterskyddad vara till eget bruk? OBS endast en till privat bruk! Och använda den? V h Lennart Collin

Lawline svarar

Hej!

Tack för din fråga.

Frågor om användande av mönsterrätt regleras i 5 och 7§§ mönsterskyddslagen. I 5§ stadgas att ingen får utnyttja en mönsterrätt utan samtycke från den som är innehavare av den.

I 7§ samma lag kommer sedan ett undantag som stadgar att 5§ inte ska gälla i följande fall, vid nyttjanden:

1. som företas för privat bruk och utan vinstsyfte,

2. som företas i experimentsyfte, eller

3. som innebär återgivning i syfte att citera eller undervisa, förutsatt att det görs med god affärssed samt att källan varifrån mönstret är taget anges.

Enligt 7§ mönsterskyddslagen så kan du således tillverka en mönsterskydd vara och använda den för eget bruk om du inte har ett vinstintresse.

(notera att en omskrivning av lagen har gjorts av mig, vill du läsa lagen i sin och särskilt ovanstående punkter i originalform så hittar du mönsterskyddslagen https://lagen.nu/1970:485)

Vänligen,

Christopher EscalanteRådgivare