FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt21/03/2018

Är det olagligt att visa en bild på ens parter till någon annan som kan vara av sexuell karaktär?

Hej, jag undrar om det är olagligt att visa för en kompis en bild som man fått av sin tjej (tex på hennes rumpa) men inte sprider den på internet. Om det är olagligt vad får man för straff? Och vad för straff är troligt enligt er? (Böter/fängelse)

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Frågor om brott regleras ibland annat brottsbalken (BrB)

Jag kommer att utgå från att den som har tagit bilden är över 18 år.

Brott är en gärning som är beskriven i brottsbalken eller i annan lag och det är det står att handlingen är straffbelagt (1 kap. 1 § BrB). En handling som bedöms som moraliskt felaktigt men som inte är kriminaliserat av lagstiftaren ska inte dömas för brott. Att visa en kompis en bild som du har fått av en tjej från din mobil är inte straffbelagt, däremot kan det ses som en moraliskt felaktigt handling.

Med vänliga hälsningar

Susanne ZahawiRådgivare