FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt18/11/2017

Är det olagligt att svära inför en minderårig?

Hej, är det olagligt att säga olämpliga ord framför en minderårig (12 år) där själva frasen var en förvrängning av ordet "rödvin" vilket sades som "röv-vin". Är detta då olagligt att säga till en minderårig?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Brott är en gärning som är beskriven i brottsbalken (BrB) eller i någon annan lag som reglerar straffrätt (1 kap. 1 § BrB). Varken BrB eller någon annan lag säger att det är förbjudet att svära, vare sig det är inför ett barn eller inför en vuxen. Däremot kan det vara olämpligt.

Med vänliga hälsningar

Susanne ZahawiRådgivare