Är det olagligt att ställa ut nakenfoton?

Nakenfotoni offentliga miljöer.

Visa fotografi på bröst i en offentlig lokal.

Inför en fotouppgift på universitetet har jag tagit två bilder. Tanken är att de ska ställas ut på Universitetet. En av bilderna är på ett par tuttar.

Min lärare har skrivit ett mail till mig där han tycker det är problematiskt att hänga ut bilden i en offentlig miljö. Först så gick jag med på hans resonemang, men nu känner jag att jag nästan måste ta upp diskussionen om huruvida bröst är provocerande eller ej.

Finns det någon lag som säger att man inte får hänga denna typen av bilder i en offentlig lokal? Kan man bli anmäld eller på annat sätt råka ut för någon typ av reprisallier?

Lawline svarar

Hej och tack för att du har vänt dig till Lawline med dina frågor!

Jag vet inte om det finns några särskilda ordningsföreskrifter på universitet. Utifall några sådana finns kan möjligtvis dessa hindra att du ställer ut fotot. Å andra sidan har jag svårt att tänka mig att några sådana föreskrifter skulle vara så långtgående att de förbjuder visning av ett foto på ett par bröst.

Därmed återstår frågan om det är olagligt. Ett tänkbart brott är förtal (5 kap. 1 § brottsbalken), men detta brott förutsätter att det lämnas en uppgift om någon som är ägnad att utsätta en person för andras missaktning. Det räcker alltså inte med att vissa besökare tycker att fotot är obehagligt.

Två andra tänkbara brott är ofredande (4 kap. 7 § brottsbalken) och förargelseväckande beteende (16 kap. 16 § samma lag). Att en person t.ex. springer naken offentligt är en situation som typiskt sett faller inom ramen för något av dessa brott.

Frågan är om ditt foto är s.a.s. tillräckligt stötande för att en visning av foto ska anses utgöra ofredande eller förargelseväckande beteende. Svaret är att jag inte kan se hur så skulle kunna vara fallet. Trots allt finns i Sverige en mycket långtgående yttrandefrihet, som är särskilt påtaglig i konstnärliga sammanhang. Dessutom måste beaktas att i dagens västerländska samhälle är i allmänhet ett foto av ett par bröst knappast särskilt chockerande.

Alltså är slutsatsen det är lagligt att visa fotot i universitets lokaler.

Hoppas du fick svar på dina frågor.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare