Är det olagligt att offentligt amma?

Hej. Häromdagen när jag och en väninna var ute och åt på ett cafe så behövde babyn bli ammad. Men det helt plötsligt kom en servitris fram och avhyste oss pga amningen. Fanns inga skyltar i dörren eller någon info om att man inte får amma. Påpekade detta och fick svaret att offentlig amning är olagligt. Stämmer det?

Lawline svarar

Hej!

Tack för din fråga.

Ett kort svar på din fråga är att offentlig amning inte är straffbart. Det är således inte olagligt att amma offentligt. Enligt min mening torde det inte kunna utgöra ofredande eller på något sätt kopplas till en bestämmelse som reglerar ärekränkningar eller brott mot frid.

Detta är dock, som du säkert märkt, något som debatteras frekvent. I dagsläget är det som sagt dock inte straffbart och enligt min bedömning lär vi inte heller i framtiden se det straffbeläggas.

Vänligen,

Christopher EscalanteRådgivare