Är det okej att hyresvärden sänker standarden på en spis?

Hej! Jag har tidigare haft en jättebra påkostad spis i min hyresrätt. Den här tyvärr gått sönder nu och därför har min hyresvärd köpt en ny som är betydligt sämre. Är det ok att sänka standarden på det sättet eller har jag rätt att kräva en ny spis av liknande standard som den gamla?

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Hyresrättsliga frågor regleras i 12 kap jordabalken. Av 12 kap 15 § framgår att hyresvärden under hyrestiden ska hålla lägenheten i sådant skick som anges i 9 §. Av denna paragraf framgår i sin tur att hyresvärden ska tillhandahålla lägenheten i sådant skick att den enligt den allmänna uppfattningen i orten är fullt brukbar för det avsedda ändamålet. Det finns dock ingen bestämmelse som säger att hyresvärden är skyldig att upprätthålla en viss standard. Därmed skulle en hyresvärd, i samband med att vitvaror eller liknande gått sönder, sänka standarden. Endast om spisen inte skulle vara fullt brukbar kan du som hyresgäst, i enlighet med 12 kap 18a §, ansöka om ett så kallat upprustningsföreläggande. Spisen måste nämligen nå upp till den "godtagbara standard" som anges i 18a § 6st. Av denna bestämmelse framgår att en bostadslägenhet skall anses ha lägsta godtagbara standard, om den är försedd med anordning inom lägenheten för:

1. kontinuerlig uppvärmning,
2. kontinuerlig tillgång till varmt och kallt vatten för hushåll och hygien,
3. avlopp för spillvatten,
4. personlig hygien, omfattande toalett och tvättställ samt badkar eller dusch,
5. försörjning med elektrisk ström för normal hushållsförbrukning,
6. matlagning, omfattande spis, diskho, kylskåp, förvaringsutrymmen och avställningsytor.

Exakt vad en omfattande spis innebär finns det inga bestämmelser om, men så länge spisen fungerar tror jag det kommer bli svårt att ålägga hyresvärden att upprusta spisen till samma standard som tidigare.

Hoppas du fått svar på din fråga. Annars är du varmt välkommen att höra av dig igen!

Mvh,

Nina ErlandssonRådgivare