Är det möjligt att teckna bilförsäkring under skuldsanering?

Jag har skuldsanering. Jag o min pojkvän ska flytta ihop . Påverkas min skuldsanering något? Vad får jag göra under skuldsaneringen? Ex får jag stå för en bilförsäkring? ( min pojkvän är asylsökande o har körkort men försäkringen skulle bli billigare om den står i mitt namn?? Kan jag göra det? Jag vill inte riskera något med min sanering... vore tacksam för snabbt svar .

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Vid skuldsanering är tanken att man ska leva på ett så kallat existensminimum. Med detta avses ett visst förbehållsbelopp som består av din (1) boendekostnad och ett (2) normalbelopp som ska täcka dina vanliga levnadsomkostnader. Huruvida bilförsäkring kan räknas in här eller inte är svårt att svara på i det enskilda fallet. Svaret är dels beroende av hur stort ditt behov av en bil är.

Om det finns möjlighet att skriva bilförsäkringen i din pojkväns namn och ni endast vill skriva den i ditt namn för att det är billigare - har jag svårt att tro att detta skulle vara okej. Om du inte vill riskera någonting med din sanering rekommenderar jag därför dig från att avstå att skriva försäkringen i ditt namn.

Hoppas att svaret var till din hjälp och att allt går bra.
Mvh,

Nina ErlandssonRådgivare