Är det möjligt att gifta sig med någon som bor i ett annat land och redan är gift?

En man som jag känner i ett annat land vill gifta sej med mej men har redan en fru. Han tillhör en religion som tillåter 2 fruar. Kan jag gifta mej med han och ändå bo kvar i Sverige? Om jag flyttar till hans hemland och gifter mej blir jag straffad och kan jag det ?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Jag kommer att gå igenom vad som gäller enligt svensk lag.

I svensk rätt tillämpas Äktenskapsbalken (ÄktB). Enligt Äktenskapsbalken får den som är gift, eller är partner i ett registrerat partnerskap inte gifta sig (se här).

Med andra ord får man enbart vara gift med en person åt gången. Om den ena parten inte är eller inte skall bli folkbokförd i Sverige ska den personen visa ett intyg från utländsk myndighet att hen är behörig att ingå äktenskap (här). Om äktenskap ingås trots att den ene maken redan var gift och det äktenskapet inte har upplösts, har en make rätt till äktenskapsskillnad (skilsmässa) utan betänketid (se här).

Det innebär att du och mannen du planerar att gifta dig med inte kan gifta er i Sverige. Om någon vigselförrättare ändå viger er kommer ni sannolikt inte att räknas som gifta enligt svensk lagstiftning. I vissa fall, när alla inblandade kommer från länder där det är tillåtet att vara gift med mer än en partner (och äktenskapen har ingåtts utomlands) har dock dessa äktenskap blivit giltiga även i Sverige.

Hur lagstiftningen är i mannens hemland (nu när jag svarar på frågan har jag utelämnat vilket land det är för att vara säker på att anonymisera er) vågar jag inte svara på. Jag skulle rekommendera att du kontaktar ambassaden för landet ifråga. Det framgår av din fråga att mannens religion tillåter att en man har två fruar, så då kan man förmoda att landets lagar tillåter detta.

Om du har fler frågor kan du ringa Lawlines telefonrådgivning. Telefonnumret är 08-533 300 04, och telefonrådgivningen är öppen måndag–fredag kl. 10.00–16.00.

Vänligen,

Jenny HedinRådgivare