FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt22/05/2017

Är det lagligt att sätta upp en övervakningskamera i sin bil?

Hej,

Jag har fått en del sabotage på min bil som försök till stulna fälgar, klippt laddkabel (plug-in-hybrid) som exempel. Efter den senaste händelsen när de klippte kabeln och stal den resterande delen på laddkabeln som innehöll en omvandlare för att styra laddningens snabbhet så kom jag tänka på att montera en övervakningskamera i bilen. Tanken är att kunna identifiera den personen eller personerna som utför stöld och sabotage och ge polisen material för sin eventuella utredning. Hur står lagen sig till det?

Bilen står på en allmän plats, på en pendelparkering med möjlighet att ladda bilen. Min lägenhet är 200-300 meter från parkeringsplatsen och jag har inga möjligheter att se eller övervaka min bil från bostaden.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Inledningsvis kan konstateras att kameraövervakningslagen inte är tillämplig. Detta då du filmar i privat syfte samt ämnar filma en plats dit allmänheten inte har tillträde (kameraövervakningslagen 5 §). Genom att sätta upp en kamera i din bil begår du inte heller kränkande fotografering enligt BrB 4:6a, då bestämmelsen förutsätter att du tar bild av någon inomhus i en bostad eller på en toalett, i ett omklädningsrum eller ett annat liknande utrymme. Det finns vidare inget generellt förbud mot att filma någon utan dess samtycke, varför du inte heller skulle begå ofredande (BrB 4:7) genom att filma brottslingarna.

Min bedömning är således att du har rätt att sätta upp en övervakningskamera i din bil, så länge inte kameran fångar en plats dit allmänheten har tillträde, d.v.s. utanför bilen. Oavsett huruvida upptagandet av bevisningen är olagligt kan det användas som bevismaterial.

___________________________________________________________________________________________

Om du anser att situationen fortfarande är oklar är du välkommen att återkomma till min mail anna.hovstadius@lawline.se.

Lawline RådgivareRådgivare