Är det förmånligare att vänta på arv eller få ett förskott?

Är det bättre att ge förskott på ett arv innan sista föräldern dör? Finns arvs skatt eller gåvoskatt ?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga.

Börjar med att säga att både arvs- och gåvoskatt är avskaffat i Sverige. Eftersom det inte är någon skatt så spelar det ingen roll, men kan förtydliga att förskott på arv också är arv och inte en gåva trots att föräldern är i livet.

Om du menar vad som är bäst av att ge förskott på arv efter sista föräldern eller vänta på arvet tills sista föräldern dör så beror det på hur mycket tillgångar det finns och hur stort förskottet är. Förskott på arv räknas av från ett framtida arv (se ärvdabalken 6 kap. 1 §) men har man fått mer än man skulle ärvt så behöver man inte betala tillbaka. Illustrerar med två exempel.

Exempel 1.
Föräldern har 100k och två barn, barn1 har fått 50k som förskott på arv. När föräldern dör kommer det utlämnade förskott räknas med när man beräknas arvslotterna. Beräkningen blir: kvarvarande 50k + förskottet 50k = 100k som delas på två arvingar = 50k var. Barn1 har redan fått 50k och kommer alltså inte att få något mer arv och barn2 kommer få 50k.

Exempel 2.
Föräldern har 100k och två barn, barn1 har fått 70k som förskott på arv. När föräldern dör lägger vi ihop som ovan: Kvarvarande 30k + förskottet 70k = 100k som delas på två arvingar = 50k var. Men eftersom det bara finns 30k kvar i boet så kommer barn2 att få 30k. Det finns ingen skyldighet för barn1 att betala tillbaka för att arvet till barn2 ska bli jämlikt (se ärvdabalken 6 kap. 4 §).

Hoppas du fått svar på din fråga.

Vänliga hälsningar,

Rebecca AxelssonRådgivare