Är det brottsligt att gå in i ett hus som man samäger med någon annan?

Hej! Jag undrar ifall min exfru har rätt att gå in i huset? Huset står på oss båda, men hon bor inte där. Hon har klart och tydligt sagt att det är jag som ska ta över huset och jag betalar alla kostnader för huset. Kan hon då gå in i huset mot min uttryckta vilja? Vi är i slutet på en process där bouppdelningen blir klar och jag ska ta över huset.

Lawline svarar

Hej och tack för att du har vänt dig till Lawline med dina frågor!

Så länge ni fortfarande äger huset gemensamt har din f.d. fru rätt att träda in i huset. När äganderätten övergår till dig kommer hon dock inte längre ha rätt att göra detta. Om hon ändå väljer att träda in i ditt hus när äganderätten har övergått begår hon enligt 6 kap. 4 § brottsbalken hemfridsbrott.

Hoppas du fick svar på dina frågor.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare