Är det brottsligt att använda abonnemang, när operatören tror att abonnemanget stängts av efter uppsägning?

Jag har en fråga angående Bredband . Nu är det så att jag är ansluten till ett stadsnät där jag kan välja mellan ett 20 tal olika bredbands operatörer jag brukar friskt hoppa bland olika operatörer då de ofta har erbjudande och rabatt de första månaderna. Nu är de så att det hänt flera gånger att när jag sagt upp mitt abbonemang fortsätter ändå internet fungera som förut utan att jag betalar eller får några fakturor eller att jag längre har något avtal med bredbands operatören. Begår jag något brott om jag fortfarande använder internet som vanligt utan att informera eller säga något till operatören, varför jag undrar är för att det nu nämligen har fungerat i 7-8 månader utan att jag betalat något eller fått fakturor. Jag har skriftiligt bevis med uppsägnings datum har också fått bekräftelse via email att det sägs upp ett visst datum.

Jag förstår att man kan tycka det är "schyst" att informera operatören om detta, men samtidigt så tycker jag att det är lite deras ansvar också att ha koll på "grejjorna"

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I 9 kap. 8 § brottsbalken stadgas, att den som förfar oredligt i det han medelst vilseledande förmår någon till handling eller underlåtenhet och därigenom skadar den vilseledde, dömes för oredligt förfarandetill böter eller fängelse i högst två år.

Med vilseledande avses, att någon inger någon annan en felaktig uppfattning i något visst avseende. Vilseledande innefattar också att underhålla eller förstärka en oriktig föreställning hos den andre. I detta fall får det anses, att du visserligen inte i visst avseende vilselett någon, om detta inte varit din avsikt. Däremot får det sägas, att du underhåller en oriktig uppfattning hos någon annan. Detta beror på att företaget är av uppfattningen (en oriktig uppfattning) att abonnemanget är avslutat, vilket det inte är. I detta fall består handlingen i att du fått företaget att stänga av abonnemanget. Detta är visserligen inte avstängt, varför det istället får sägas, att du genom underhållandet av företagets oriktiga uppfattning, får företaget att underlåta att stänga av abonnemanget. Detta resulterar i skada hos företaget, eftersom de inte får betalt för nyttjandet av abonnemanget.

För att bli dömd för brott fordras dock att man har haft uppsåt till det man gjort.

Avsiktsuppsåt innebär att den som utför ett brott, har direkt avsikt i förhållande till att brottet genomförs. Det är alltså fråga om situationer när någon gör något med mening.

Indirekt uppsåt innebär att gärningsmannen är övertygad om att en viss effekt kommer att inträda som en följd av det denne företar sig, eller har uppfattat effekten som oundviklig. Indirekt uppsåt kan vara fallet när den brottsliga effekten för gärningsmannen framstår som en nödvändig biverkan till det han eftersträvar. Ett exempel för att belysa det indirekta uppsåtets tillämpningsområde, är att gärningsmannen utför en explosion på sin bil för att få ut försäkringsersättning. Om det fanns en passagerare i bilen som omkom, har gärningsmannen inte direkt uppsåt till hans död, eftersom gärningsmannen inte eftersträvade att personen skulle omkomma. Gärningsmannen har istället indirekt uppsåt till personens död eftersom han uppfattade döden som en nödvändig bieffekt för det han ville uppnå.

Det tredje uppsåtet kallas likgiltighetsuppsåt. För att likgiltighetsuppsåt ska föreligga i förhållande till en omständighet, krävs att gärningsmannen insett risken att viss omständighet föreligger, samt att denne varit likgiltig, inte till risken, utan till förverkligandet av uppkomsten av omständigheten. Gärningsmannen måste alltså inse att hans handlande innebär en viss risk och vara likgiltig inför konsekvensen av hans handlande.

I detta fall får likgiltighetsuppsåt anses föreligga. Du bör upplysa företaget om att abonnemanget är aktivt, efter brottet oredligt förfarande kan aktualiseras.

Har du några fler frågor är du varmt välkommen att återkomma!

Vänligen
Pontus SchenkelRådgivare