Är bostadsföreningen skyldig att bekosta installation av en ny avloppsledning?

Hej! För drygt tre år sedan köpte vi ett bostadsrättsradhus, byggår 1983. Nu har vi börjat renovera tvättstuga och badrum. Det upptäcktes då att golvbrunnen i tvättstugan inte var kopplad till avloppet. Allt vatten har runnit ner under huset. Föreningen vill inte stå för kostnaden av installationen av avloppet. Vi trodde avloppet var föreningens ansvar enligt lag. Har vi någon rättighet här gentemot någon?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du valt att ställa din fråga till Lawline. Om du anser att mitt svar på något vis behöver kompletteras eller förtydligas är du välkommen att publicera en kommentar, alternativt mejla marcus.backstrom@hotmail.com.

Bostadsrättsföreningens ansvar för medlemmarnas lägenheter regleras dels i bostadsrättslagen (vilken det hänvisas till nedan), dels i föreningens egna stadgar. Eftersom jag saknar kännedom kring stadgarnas lydelse i din förening kommer den aspekten inte att beröras fortsättningsvis.

Utgångspunkten är att bostadsrättshavaren själv ansvarar för åtgärder inuti den egna lägenheten (7 kap. 12 §). Enligt samma lagrum gäller dock undantag för bl.a. reparationer av ledningar för avlopp som föreningen "har försett lägenheten med". Avgörande är alltså att det inträffat en skada på en ledning som bostadsrättsföreningen från början har utrustat lägenheten med. I en situation där det inte finns någon ledning överhuvudtaget uppstår inget ansvar för föreningen att bekosta en nyinstallation.

Min tråkiga bedömning är följaktligen att du inte har rätt att få den aktuella åtgärden finansierad av bostadsrättsföreningen. Om problemet uppdagats tidigare hade säljaren eventuellt haft ett ansvar för dolt fel enligt bestämmelser i köplagen. Men eftersom så pass lång tid har förflutit bedömer jag att det är utsiktslöst att söka kompensation även den vägen.

Med vänlig hälsning,

Marcus Bäckström

Marcus BäckströmRådgivare