Är borgensman betalningsskyldig om lånetataren dött?

Jag är borgensman för min avlidna brors lån och undrar om jag är betalningsskyldig ändå? Det finns även en borgensman för mig på lånet är även den betalningsskyldig? Vad händer om jag inte betalar får jag betalningsanmärkning då? Har min borgensman samma skyldigheter att betala? Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Är borgensman betalningsskyldig trots lånetagarens död?

Ifall en lånetagare avlider är det dennes dödsbo som svarar för skulderna. Ifall dödsboet ej kan betala är det borgensmannen som ska göra det (10 kap 10 § Handelsbalken). Detta innebär inte att ditt borgensåtagande upphör, du svarar således för skulder i den mån dödsboet ej kan.

Du har antingen ingått en sk. enkel borgen (10 kap 8 § Handelsbalken) eller en proprieborgen (10 kap 9 § Handelsbalken). Om du ingått en enkel borgen ska du betala när dödsboet inte kan betala. Kreditgivaren kommer alltså i första hand att kräva betalning av dödsboet och i andra hand av dig. Om du däremot ingått en proprieborgen kan långivarna direkt kräva dig på skulden utan att kräva dödsboet först.

Betalningsansvar vid flera borgensmän

Jag uppfattar frågan som att ni är flera borgensmän för samma lån. Vanligtvis brukar man då vara solidariskt ansvariga, dvs. att kreditgivaren kan kräva betalning av vilken som helst av borgensmännen. I så fall har den borgensman som betalat rätt att kräva betalning av både den man gått i borgen för och den andra borgensmannen (regressrätt).

Jag uppfattar det som att du är i första hand betalningsansvarig för lånet och den andra borgensmannen är i andra hand. Den andra borgensmannens betalningsansvar påverkas inte av din brors död. Hen ska betala ifall du inte kan betala. Sedan har hen rätt att kräva betalning av dig och av dödsboet.

Sammanfattning

Både du och den andra borgensmannen är betalningsansvariga och jag har tolkat din fråga som att du i första hand har betalningsansvar för lånet och den andra borgensmannen i andra hand. Du kan även få en betalningsanmärkning om du ej kan betala borgen eftersom du svarar för din brors skuld som om den var din egen.

Vill du ha mer rådgivning eller hjälp av en jurist?
Då kan du använda dig av någon av våra andra tjänster:

- Gratis telefonrådgivning, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 2.

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom tre dagar för 995 kr, klicka här

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom 24 h för 1495 kr, klicka här

- Boka tid med en jurist för 1677,50 kr/h, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 1.

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare