FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt01/08/2017

Är bonustrading lagligt?

Hej. Vid sidan av mitt arbete håller jag på med något som kallas för bonustrading. Detta ger mig en inkomst på 50.000-100.000 kronor (oskattat) varje månad. Jag behöver få klarhet gällande om det på något sätt är olagligt. Jag överväger att konsultera en lämplig jurist men börjar här.

Bonustrading innebär i korthet att jag utnyttjar de generösa välkomstbonusarna som många sajter erbjuder. Hos unibet, bet365, betsafe och ett tjugotal ytterligare sidor får jag 1000 i bonus när jag sätter in 1000. Mitt saldo är då totalt 2000 kronor, jag har fått en tusenlapp. Jag kan inte ta ut alla pengar direkt (det vore idioti från spelbolagen naturligtvis) utan jag måste först spela för vanligen 6x2000 över ett antal matcher.

Jag säkrar upp mina spel via en sida som heter Smarkets. På den sidan kan jag spela på två utfall. Ex: Barcelona möter Real på hemmaplan. Jag spelar mina 2000 på 1 på unibet. Då spelar jag också så att jag vinner 2000 om det blir X eller 2. Jag spelar på ett odds så att förlusten alltid blir lika stor som vinsten. Vinner jag 2000 x 4 kronor på unibet i exemplet så förlorar jag samma belopp på smarkets. På detta sättet kan jag spela på samtliga bonusar (20+ sidor).

Problemet är att jag bara kan få en bonus per sida i mitt namn. Jag har spelat på alla sidor som går så nu har jag börjat spela i mina vänners namn. Naturligtvis efter att ha fått godkänt, jag betalar 2500 per identitet. Jag skapar konton med deras uppgifter och spelar i deras namn. Är detta olagligt?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag har svårt att se att så kallad bonustrading som du beskriver det skulle bryta mot svensk lag.

Däremot har ofta spelbolag egna regler som det med största sannolikhet bryter mot. Efter en snabb titt på Smarkets "Terms and conditions" så förbehåller de sig en rätt att frysa och i vissa fall beslagta pengar som finns på ett konto. Detta kan ske när användaren brutit mot reglerna eller agerat bedrägligt eller ohederligt. Bonustrading bryter som sagt troligtvis mot Smarkets regler och om det mot förmodan inte skulle göra det så anses det nog vara "fraudulent or dishonest activity".

Det finns alltså en risk för att Smarkets fryser ditt konto och beslagtar pengarna som finns där. Gällande alla andra spelsidor där du skapar konton i andras namn på så är det säkerligen otillåtet att göra så och du bryter även då mot spelbolagens egna regler.

Hoppas detta svarade på din fråga.

Mvh,

Lawline RådgivareRådgivare