Är bodelning vid äktenskapsskillnad ett krav?

Hej,

jag och min exfru ska nu separera efter att vi i tre år levt ihop som skilda.

Jag har ett äktenskaps förord upprättat sedan innan vi gifte oss och flyttade ihop.

Vi har inga dispyter om våra ägodelar eller hus, behöver vi utföra en officiell Bodelning? Och i så fall hur ska vi gå tillväga?

Mvh.

Reine

Lawline svarar

Hej och tack för du vänder dig till Lawline!

Vid ett äktenskaps upplösande krävs som huvudregel att makarnas egendom fördelas mellan dem genom bodelning. Från denna huvudregel finns ett undantag. Bodelning behöver inte göras om:

Makarna endast har enskild egendom och Ingen av makarna begär att få överta bostad eller bohag från den andra maken.

Under förutsättning att du och din exfru endast har enskild egendom, dvs ingen egendom är giftorättsgods, samt att ingen av er begär att få överta bostad eller bohag från den andra maken behöver ni således inte genomföra en bodelning. Detta framgår av 9 kap. 1 § Äktenskapsbalken. Enligt 7 kap. 1 § ÄktB är en makes egendom giftorättsgods i den mån den inte är enskild egendom. En uppräkning av vad som utgör enskild egendom återfinns i 7 kap. 2 § ÄktB. Bestämmelsen hittar du här.

Med vänlig hälsning,

Jakob BorinRådgivare