Är begäran av faktura en förutsättning för preskription?

Hej! Ett företag som vi anlitade 2012 hörde av sig igår till mig och sa att vi inte betalt vår faktura till dom. Har inte fått ngn under 5 åren. Hänvisade till preskriptionslagen om 3 år för en konsument. Hans jurist hade sagt att det var upp till mig också att fråga efter fakturan. Allt var mitt fel för att jag hänvisar till mina rättigheter. Stämmer det att de kan hota med att det låg på mig att hålla reda på deras sätt att skicka ut fakturan till mig?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Precis som du säger föreligger en treårig preskriptionstid vid fordringar mot konsumenter (2 § andra stycket Preskriptionslagen). En sådan preskriptionstid avbryts om gäldenären (den som är i skuld) under denna tid bekräftar skulden på något vis gentemot borgenären (den som kan kräva betalning av skuld), eller om borgenären skriftligen påminner gäldenären om skulden (5 § Preskriptionslagen). Det var förmodligen det företagets jurist menade när han sa att det är också upp till dig att fråga om fakturan, men det finns ingen skyldighet för någon av parterna att påminna den andre om skulden. Det är helt byggt på frivillighet.

Det innebär att varken du eller företaget är skyldig att påminna varandra om fakturan. Eftersom båda varit passiva i tre år är skulden preskriberad och företaget har inte längre rätt att kräva dig på din skuld (8 § Preskriptionslagen). Du är inte längre förpliktad att betala skulden till företaget.

Hoppas att detta gav dig svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Jakob AxelssonRådgivare