Är avkastning av förskott på arv också förskott på arv?

Förskott på arv eller nåt annat eller inget alls? Bakgrund: Vår dotter bor sedan lång tid tillbaka i USA. Vår son bor kvar i Sverige. Vår dotter ärvde genom testamente hälften av en jordbruksfastighet från en morbror. Den andra hälften tillföll i form av laglott morbroderns son. Sonen ville bli utlöst från fastigheten och jag och min fru löste ut hans hälft och blev därigenom hälftenägare i fastigheten. Både vi och dotter tyckte det skulle vara praktiskt (vid deklarationer, skogsförsäljningar mm) att min fru och jag övertog hennes hälft. Detta ordnades så att vi skänkte vår fastighet (villa) till henne och hon sin hälft i jordbruksfastigheten till oss. Värdering genomfördes av en oberoende mäklare som kom fram till att vår villa var 110.000 kr mer värd än dotterns hälft i jordbruksfastigheten. För att inte vår son skulle bli orättvist behandlad så betalade vi honom 110.000 kr. Vi flyttade till jordbruksfastigheten redan innan fastighetsbytet med vår dotter och hade flyttat dit även om bytet inte ägt rum och således fortsatt samägt den med dottern. Eftersom vår dotter bor i USA så hyr hon ut villan sedan 5 år tillbaka för 4000kr/månad. Hon betalar skatt på hyresinkomsten i Sverige men tjänar ganska mycket per år på uthyrningen. Fråga har nu kommit upp om vi ekonomiskt favoriserat vår dotter genom ovan nämnda förfarande, till nackdel för vår son, genom att vi med fastighetsbytet gett henne möjlighet att få en icke föraktlig kapitalinkomst per år. Hur ser ni på detta?

Lawline svarar

Hej!

Enligt 6:1 Ärvdabalken är gåva till barn att anse som förskott på arv om inte annat förskrivits om gåvan. Det innebär att mellanskillnaden på fastigheterna är att anse som förskott på arv till er dotter och pengagåvan är att anse som förskott på arv till er dotter. Det innebär att båda era barn kommer ha lika mycket att avräkna, varför fördelningen av arvet kommer bli lika.

Den avkastning er dotter får av egendomen utgör inte förskott på arv då det är värdet av gåvan vid mottagandet som räknas, 6:3 ärvdabalken. Hur hon väljer att nyttja egendomen spelar således ingen roll för bedömningen av förskott på arv.

Ärvdabalken hittar du https://lagen.nu/1958:637#K6.

Lawline RådgivareRådgivare