Är arbetsgivaren skyldig att spara arbetsgivarintyg?

Hej. Finns det något lagkrav på att en arbetsgivare måste spara ett arbetsgivarintyg/ tjänstgöringsbetyg en viss tid? Jag ställer frågan med anledning av GDPR.

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga!

En arbetsgivare är enligt lag skyldig att på begäran av en arbetstagare utfärda ett arbetsgivarintyg, 47 § 2 st. Lag om arbetslöshetsförsäkring. En arbetsgivare har även enligt praxis en skyldighet att lämna ut ett anställningsintyg på arbetstagarens begäran.

Det finns inga regleringar i lagen om hur långt tid efter man bör/ måste skriva ett arbetsgivarintyg. Så vitt jag vet finns det inte heller regler i lagen om hur länge detta måste sparas efter att det skrivits.

Datainspektionens hemsida står det att betyg och tjänstgöringsintyg med omdömen som arbetsgivaren har gett till arbetstagaren får sparas även då en anställning har upphört. Det framgår vidare att det däremot inte är tillåtet att vid sidan av sådana intyg spara värderande uppgifter utan den anställdes samtycke.

Med vänlig hälsning

Stina JanssonRådgivare