Är arbetsgivaren skyldig att betala lön till arbetstagaren vid arbetsvägran?

Hejsan!

Har en arbetsgivare rätt att skicka hem anställda utan betalning vid order- eller arbetsvägran?

Tack på förhand.

Timo

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Svaret är ja, om arbetstagaren vägrar utföra arbete som ligger inom ramen för hans/hennes arbetsskyldighet. Om däremot t ex en domare i högsta domstolen beordras att sälja bananer på Sergels torg men struntar i detta och utför sina vanliga arbetsuppgifter istället, bör domaren inte få avdrag på lönen av den anledningen, eftersom bananförsäljning inte ligger inom en domares arbetsskyldighet. Det kan konstateras att arbetstagaren inte har rätt till lön ens om arbetstagaren uteblir från arbetet pga omständigheter som denne inte kan råda över. Se Källström och Malmberg, Anställningsförhållandet s. 204.

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare