Är anställning i svenskt bolag väsentlig anknytning om arbetet utförs på distans från utlandet?

Hej!

Jag är en ungersk läkare som har bott och arbetat i Sverige 2007-2014. Sedan 3 år tillbaka bor och arbetar i Ungern, arbetar i Sverige som hyrläkare under korta perioder varje år (ej längre än 6 månader). Jag betalar skatt i Ungern. Jag planerar att börja arbeta som konsult på en svensk online sjukvårdstjänst (patienter får konsultera läkare online). Min fråga är om jag blir skatteskyldig i Sverige efter inkomsten? Jag skulle geografiskt inte vistas i Sverige, men det kanske räknas som en "väsentlig anknytning" till Sverige att få regelbunden inkomst för online-konsultationerna.

Tack för svaret!

Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga.

Vad som utgör väsentlig anknytning anges i 3 kap. 7 § inkomstskattelagen (se här). Det som eventuellt är aktuellt för dig är de "liknande förhållanden" som nämns, så det går tyvärr inte att utesluta att en anställning i ett svenskt bolag kan utgöra väsentlig anknytning trots att du utför arbetet utomlands. Jag skulle råda dig att kontakta svenska skatteverket och fråga dem vad som gäller för dig, det finns inga rättsfall som rör distansarbete.

Däremot finns det ett dubbelbeskattningsavtal mellan Sverige och Ungern, så du ska i vilket fall inte behöva skatta två gånger på inkomsten (se avtalet här).

Hoppas du fått klarhet i frågan.

Vänliga hälsningar,

Rebecca AxelssonRådgivare