Är annonser bindande? & Förklaringsmisstag

Hej! (har testat och googla och leta i lagboken)

[anonymiserat] heter jag och studerar till fastighetsmäklare. Jag letar efter "tryckfel" i lagboken men hittar inte.

Jag har en uppgift där jag måste svara på en fråga som jag på något sätt måste hänvisa till någon lag i boken, en köpare har sett en annons för X kronor och när han väl ska köpa den så säger säljaren att det inte kostar så eftersom det har varit tryckfel.

Enligt lagen så behöver säljaren inte sälja det för det angivna priset men jag kan inte hitta någon lag som jag kan använda.

Tack!

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline!

I svensk rätt anses annonser riktade till en större skara inte tillräckligt individuella och konkret för att utgöra bindande anbud, istället klassificeras de som "utbud". Annonsören är alltså inte förpliktad att sälja varan ifråga - oavsett om det rör sig om ett tryckfel eller inte, se 1 § 1 stycket avtalslagen och RH 1986:65.

Vad du verkar vara ute efter - men dit frågan enligt mig inte kan leda - är istället förklaringsmisstag. Enligt 32 § 1 stycket avtalslagen kan en avgivare av en viljeförklaring åberopa att förklaringen fick ett annat innehåll än vad som var åsyftat, om mottagaren var i antingen subjektiv eller objektiv ond tro, d v s om mottagaren insåg eller borde ha insett misstaget. Läst motsatsvis ("e contrario") framgår att misstaget blir gällande mot en mottagare som var i god tro.

Du är välkommen att höra av dig om du har ytterligare frågor - elias.olsson@lawline.se

Vänligen,

Elias OlssonRådgivare