Användning av varumärken

Hej, jag har en fråga. Jag har varit med och tagit fram produkter till höger och vänster i företag som jag har arbetat i. Får jag använda mig av dessa logotyper för att marknadsföra mig själv i ett cv och på en hemsida som då marknadsför min cv som den del av citaträtten eller annan tillämplig lag som faller tillgodo för mina ändamål?

Tacksam för svar.

Vänligen

/Johnny

Lawline svarar

Hej Johnny och tack för din fråga!

Skyddet för olika logotyper och liknande känneteckensmärken finns i lagen om Varumärkeslagen (se: https://lagen.nu/2010:1877). Utifrån hur din fråga är formulerad så utgår jag ifrån att det är företagen som äger rätten till de varumärken som du varit med att ta fram.

Som lagstiftningen ser ut så får du inte använda andras varumärken "inom näringsverksamhet" - privat användning av varumärken är således OK, så länge det inte sker inom ramen för en näringsverksamhet. Detta innebär att du kan använda det i egenskap av privatperson när du söker nya jobb, men däremot inte om du gör det i egenskap av egenföretagare för att göra reklam för ditt företag. I dessa fall behöver du få tillstånd från rättighetsinnehavaren.

När det gäller hemsidan så beror det nog på huruvida hemsidan kan sägas utgöra en slags näringsverksamhet. Om det är någon som har i uppdrag att marknadsföra dig genom denna hemsida mot ersättning skulle jag nog klassificera detta som ett led i en näringsverksamhet och att användningen i dessa fall inte är tillåten.

För att vara på den säkra sidan skulle jag dock rekommendera dig att först söka tillstånd hos rättighetsinnehavaren för att undvika eventuella konflikter.

Robin HenningsonRådgivare