Använder pengar som är enskild egendom för gemensamma inköp - hur blir det vid bodelning?

Hej!

Min fru och jag har barn i tidigare förhållanden, men inga gemensamma barn. Vi är gifta sedan över 10 år. Om min far testamenterar så att hans arv ska vara min enskilda egendom, hur räknas då detta flera år efter att jag har ärvt min far?

Jag ska förtydliga med ett exempel. Antag att jag år 2016 ärvde ett belopp, låt oss säga en miljon, av min far (som enskkld egendom). De komnande åren köper min fru och jag hus (ägande 50/50), varvid vi kan lägga en stor kontantinsats tack vare arvet jag har. Utöver detta har vi unnat oss exempelvis dyra resor, som vi har haft råd med, kanske tack vare mitt arv.

Vad händer med den miljonen (som var min enskilda egendom) den dagen vårt äktenskap upplöses, antingen genom separation, eller genom att någon av oss dör?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Svaret på din fråga hittar vi i äktenskapsbalken, den har du här.

Det du köper kan bli enskild egendom

När du använder pengar som är enskild egendom kan det du köper anses träda istället för pengarna och bli din enskilda egendom. Anta att du köper en båt för en del av de pengar du fått, båten kommer då att vara din enskilda egendom. Detta gäller så länge din pappa inte skriver i sitt testamente att egendom du köper för pengarna ska vara s.k. giftorätts, dvs egendom som ska ingå i en framtida bodelning. (7 kap 2 § 1 st p. 6 äktenskapsbalken)

Skulle du och din fru köpa en fastighet där kontantinsatsen består av en del av ditt arv blir den stora frågan hur stor del av fastigheten som blir din enskilda egendom. Det finns ett rättsfall där två makar tillsammans förvärvade en fastighet. De betalade kontantinsatsen gemensamt men den ena maken använde pengar som var enskild egendom. HD ansåg i detta fall att denna makes hälft av fastigheten var dennes enskilda egendom. Dock är det här fallet inte direkt applicerbart om hela kontantinsatsen betalas med hjälp av ditt arv, men gör det tänkbart att din halva av fastigheten skulle kunna ses som din enskilda egendom. (NJA 1995 s. 577, här)

De pengar som läggs på resor och andra nöjen kommer anses konsumerade, vilket innebär att de har gått förlorade. Du kommer alltså inte kunna "få tillbaka" dessa pengar vid en framtida bodelning.

Avkastning blir inte automatiskt enskild egendom

Skulle du välja att köpa aktier för en del av pengarna, kan det vara bra att veta att eventuell avkastning anses vara giftorättsgods och ska alltså ingå i bodelningen. Detta kan undvikas genom att din far skriver i sitt testamente att även avkastning ska vara din enskilda egendom. (7 kap 2 § 2 st äktenskapsbalken)

Alltså...

Vad som händer med pengarna beror alltså på vad pengarna används till. I vissa fall anses annan egendom har trätt i dess ställe och är därför din enskilda egendom, i andra fall har pengarna gått förlorade.

Hoppas du har fått svar på din fråga, annars får du gärna återkomma i kommentarsfältet här nedan! Skulle din far vilja ha hjälp med att skriva sitt testamente är ni varmt välkomna att kontakta Lawline Juristbyrå här.

Med vänliga hälsningar,

Johanna BergvallRådgivare