Använda logotyper/namn i marknadsföring

Hej!

Jag driver ett utbildningsföretag som regelbundet utbildar flertalet myndigheter och större organisationer som jag såklart skulle vilja använda i min marknadsföring. Men om jag har förstått tidigare frågor rätt så får jag inte använda deras logotyp utan att få tillstånd först? I så fall har jag två frågor.

A. får jag använda myndighetens/företagets namn i text utan tillstånd?

B. om jag i en beställarutvärdering frågar den person som beställt utbildningen om det är ok att använda logotypen i marknadsföring, räcker det som godkännande?

Stort tack på förhand!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Skyddet för logotyper finns i varumärkeslagen (2010:1877) (VmL). Myndigheterna och organisationerna har ensamrätt på sina logotyper enligt 1 kap. 10 § VmL. Det betyder att logotyperna inte får användas i din näringsverksamhet utan tillstånd från myndigheten eller organisationen. Skulle du vilja använda riksvapen, statsflagga eller annat statsemblem måste du ansöka om tillstånd hos Patent- och registreringsverket (PRV).

Även myndigheternas och organisationernas namn skyddas av VmL och därför måste du söka tillstånd för att använda deras namn.

Vi råder dig att kontakta myndigheterna och organisationerna för att få deras godkännande till att använda deras logotyp eller namn i din marknadsföring. Att fråga detta i beställningsutvärderingen borde vara tillräckligt, men vi råder dig att se till att det framgår klart och tydligt vad du efterfrågar. Vill du vara på säkra sidan kan du fråga om detta separat.

Hoppas du fick svar på din fråga.

Med vänlig hälsning

Erika och Frida

JR UmeåRådgivare