Använda förskott på arv för att finansiera samboegendom

Hej! Min son och hans sambo ska köpa hus och jag har tänkt att hjälpa dem med kontantinsaten på 194 000 kr. Detta är tänkt som ett tidigt arv till min son. Nu vill jag göra en skrivelse ifall de skulle separera. Hur ska jag utrycka mig för att inte min sons tidiga arv ska gå till hans sambo vid en eventuell separation? Måste jag göra någon ny skrivelse om det skulle gifta sig eller finns det något sätt att täcka in allt?

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga.

Enligt Sambolagen så är den gemensamma bostaden och det gemensamma bohaget samboegendom om det förvärvats för gemensam användning (se 3 §). Det är enbart samboegendom som delas vid en separation och det görs ingen åtskillnad på om den ena parten betalat mer för t ex bostaden utan det görs en hälftendelning. En sådan delning skulle alltså innebära att din sons sambo får hälften av värdet för huset och då indirekt hälften av de pengar du gett din son (kontantinsatsen).

Enligt både Sambolagen (4 §) och Äktenskapsbalken (7 kap. 2 §) så är det enskild egendom bland annat om en person fått en gåva med villkor från givaren att den ska vara enskild egendom. Om du skriver ett gåvobrev på pengarna till kontantinsatsen och där anger som villkor att de ska vara enskild egendom så är de enskild egendom både enligt ÄktB och SamboL. Enskild egendom ingår inte i en bodelning varken enligt Sambolagen eller ÄktB. Du behöver alltså inte skriva ett nytt gåvobrev om din son gifter sig med sin sambo. Du behöver heller inte i gåvobrevet ange att det är ett förskott på arv, som huvudregel räknas gåvor till bröstarvingar som förskott på arv om inte annat tydligt framgår.

Det finns däremot ett potentiellt problem i din fråga, och det är att den enskilda egendomen ska användas för att delfinansiera samboegendom. Det som "trätt istället för" enskild egendom är fortfarande enskild egendom, både enligt sambolagen och äktenskapsbalken. Men om en sammanblandning sker mellan enskild egendom och samboegendom är risken att den enskilda egendomen anses förlorad.
Gällande makar har ansetts att om enskild egendom investeras i en fastighet som är giftorättsgods (t ex som delfinansiering vid köp eller vid renovering) så riskeras att den enskilda egendomen går förlorad.

Det finns dock flera sätt att åstadkomma det du vill, att pengarna för kontantinsatsen ska tillförsäkras din son vid en separation, även om det skulle anses att det skett en sammanblandning av den enskilda egendomen. Ett sätt är att din son och hans sambo skriver ett samboavtal där de bestämmer hur huset ska delas vid en separation, och att sambolagen inte ska gälla. Sambolagen är dispositiv, det vill säga att den kan avtalas bort och gäller om inget annat har avtalats (se 9 §). Ett annat sätt är det skrivs ett skuldebrev mellan din son och hans sambo på de 194 000 kronorna.

Om ni behöver hjälp med att upprätta gåvobrev, skuldebrev eller samboavtal kan ni få hjälp att göra det till fast pris här.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare