Använda egendom innan bouppteckning och arvskifte

Hej! Min pappa dog i september. Vi är 5 syskon och jag är yngst. Mina äldre syskon tyckte då jag har mest behov av en ny bil att jag ska få pappas bil och de 4 resterande syskonen delar på de pengar pappa hade.

Nu undrar jag , kan jag redan nu börja använda pappas bil? Eller måste bouppteckning och arvskiftet vara klart först?

Eller räcker det att vi skriver ett papper på att mina syskon godkänner att jag får bilen i arv?

Finns inget testamente.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Bestämmelser om arvskifte finns i 23 kap. Ävdabalken (ÄB). Enligt 23 kap. 1 § ÄB ska arvskifte förrättas av arvingarna (och testamentstagare om sådana finns). Enligt samma paragraf stycke 2 ska bodelning förrättas om din far var gift. Regler om bodelning för gifta finns i 9 kap. Äktenskapsbalken. Om din far var sambo ska bodelning göras endast om hans sambo begär detta. Regler om bodelning för sambos finns i 8-21 §§ Sambolagen.

Om du och dina syskon alla är överens om att du ska få bilen på din arvslott så anser jag att det inte är något problem för dig att börja använda den redan nu. Mitt förslag är dock, precis som du säger, att ni skriver ett avtal om det. Avtalet blir ett bevis för att alla har samtyckt till att du får och använder bilen och som kan styrka din ställning vid en eventuell konflikt mellan dig och dina syskon.

Om det är något i svaret som är oklart hänvisar jag till kommentarsfältet nedan. Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare