Använda citat i reklam

Kan man används citat från kända personer i reklam utan samtycke? Och vad gäller avlidna personer?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Förutsatt att citaten i fråga uppfyller verkshöjd enligt 1 § upphovsrättslagen (URL) så är de i princip skyddade mot användning utan samtycke. För att uppnå verkshöjd måste det har viss särprägel/originalitet. Men är det en "enkel" text där citatet inte uppnår verkshöjd så blir URL inte tillämplig.

Dock finns ett undantag i 22 § URL som säger att citat får användas, så länge det stämmer överens med god sed och motiveras av ändamålet. Att använda citat i reklam anses typiskt sett inte vara god sed eftersom det då används för att framhäva sin egen produkt.

Skyddstiden för ett upphovsskyddat verk löper under hela upphovsmannens/kvinnans livstid, samt 70 år efter det att upphovsmannen/kvinnan avlidit, 43 § URL.

Sammanfattningsvis kan du inte använda citat från kända personer i reklam utan deras samtycke, förutsatt att citaten uppfyller kraven på verkshöjd. Vad gäller avlidna personer så gäller upphovsrätten i 70 år efter att personen har avlidit, efter det är det fritt fram att använda dennes citat i sin reklam.

Hoppas detta besvarade din fråga!

Med vänlig hälsning,

Zorba HållstenRådgivare