FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder29/10/2015

Antal dagsböter och belastningsregister

Hej! Jag har tre åtalspunkter mot mig, det är två ringa narkotikabrott och ett ringa dopingbrott. Jag är tidigare ostraffad och undrar hur man beräknar dagsböter - jag har tidigare sett att man max kan få 150 st men gäller det även vid flera åtalspunkter?

Om man blir dömd till dagsböter hur länge har man då en prick i belastningsregistret?

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga och för att du vänder dig till Lawline.

Dagsböter

För svaret på din fråga avseende dagsböter hänvisar jag dig till ett tidigare, mycket utförligt svar här på Lawline - "Dagsböter - Beräkning av dagsbotens belopp". Där kan du läsa mer om hur exakt dagsbotens belopp fastställs.

Sammanfattningsvis ska jag dock lyfta fram att dagsboten dels bestäms till ett belopp, dels bestäms till ett antal. Är det fråga om ett brott ligger antalet dagsböter 30 och 150 stycken. Men när dagsböter används som gemensamt straff för fler brotten kan upp till 200 stycken utdömas. Det görs alltså en viktig distinktion mellan dels hur många dagsböter som ska dömas ut, vilket är beroende av hur allvarlig brottsligheten är, och dels dagsbotens belopp, som avgörs utifrån de ekonomiska förhållandena hos den tilltalade. Reglerna om detta finner du i 25 kap brottsbalken.

Belastningsregister

Det är straffet, inte brottet, som avgör hur länge en uppgift är registrerad i belastningsregistret. Bestämmelserna om gallring, det vill säga borttagning, ur belastningsregistret finns i Lagen om belastningsregister i 16, 17 och 18 §§.

En uppgift tas bort fem år efter dom/beslut om påföljden som utdöms är dagsböter.

Jag hoppas att du finner det svar du söker!

Med vänlig hälsning,

Mikaela Wedbäck PizevskaRådgivare